Friday, July 12, 2013

MERENTAS SEMPADAN MALAYSIA

            Salam semua, WMJ sambung lagi cerita tentang jalan-jalan tu yer. Hari ke-2, WMJ terus ke hujung utara iaitu negeri Perlis. WMJ sempatlah menyinggah ke Bukit Kayu Hitam. So kami pun masuklah ke plaza disempadan tuh... emmm tengok harga barang-barang disitu walaupun dikatakan duty free..tapi harga barang-barang tersebut lebih kurang je dengan supermarket yang ada di tempat kita ni seperti Giants, Econsave dan sebagainya. Tapi WMJ sempatlah sambar satu kotak jajan batang bersalut coklat dan ditaburi dengan kacang badam. WMJ tidak tahulah jika jajan tu ada dijual di Malaysia ataupun tidak. Harganya RM8.50 sekotak, tapi memang sedap dan panjang-panjang. Puaslah makan anak beranak. Tapi gambar tak sempat nak snaplah.. hu hu..


       Hari yang ketiga pula WMJ jenjalan ke sempadan lain pula iaitu di WANG KELIAN. Jalannya melalui anak-anak bukit dan berliku-liku macam ular kena palu..hu hu.. nasib baik tidak pening kepala.. Kami ingat kami je yang jalan ke situ, sekali dah sampai ke satu selekoh banyak pula kenderaan di depan dah macam rombongan pun ada.
      Signboard ni masih berada di lingkungan kawasan negeri Perlis lagi. Mungkin ada antara anda telah sampai kesinikan. Katanya pasar ni hanya boleh dimasuki tanpa pass pada hari Ahad sahaja.





      Berjalan sepanjang 500 meter, sampailah ke sempadan siam. Penat gak berjalan, nasib baik haritu tidak terlalu panas. Yang menyebabkan letih sangat sebab mendukung anak WMJ yang berumur 2 tahun setengah tu. Sabar jelah... hendak kata borong sakan tidak jugalah. Hanya untuk melihat-lihat keadaan disana sahaja. Yang bestnya dapat makan aiskrim buatan orang Siam (homemade). Aiskrim tersebut dimasukkan kedalam mangkuk dan ditaburi dengan jagung, kacang, buah-buahan yang dipotong dadu, dah macam makan ABC pun ada. Tapi memang terbaiklah... Di Malaysia WMJ tidak jumpa lagi aiskrim sebegitu. Lepasni bolehlah WMJ buka kedai buat aiskrim sama macam tu. Ha ha...




Hendak keluar dari sempadan nanti jumpalah papan tanda ini.

 


        Lepas berbelanja di Wang Kelian, kami menuju ke arah Padang Besar pula. Sampai disana, mak ai... ramainya orang... susah betul hendak dapatkan parking. Kereta berduyun-duyun masuk... So WMJ sorang sahaja yang turun berbelanja.. ha ha.. lagipun masa tu anak-anak tengah tidur dalam kereta, so hai hai bye bye lah...
       sambung lagi di episod akan datang.. hi hi stay tuned...

No comments:

Post a Comment