Tuesday, July 30, 2013

AYAM RAMBU RAMBA



 
       
            Salam semua. Hari ini WMJ nak bercerita tentang resepi yang WMJ olah sendiri. Tapi tak tahulah kalau ada yang pernah masak serupa begini. Tapi yang pasti WMJ masak mengikut hati sendiri. Mengapa ayam rambu ramba? sebenarnya WMJ sahaja letak nama demikian bagi melambangkan apa yang WMJ telah sediakan hariitu... ha ha...

Idea ini tercetus bila WMJ tidak tahu apakah yang harus dimasak untuk berbuka puasa nanti. Bila WMJ buka peti sejuk, terus WMJ belek dan lihat apa yang ada didalamnya. Emm... inilah hasilnya.. Ada yang ingin resepi ini? WMJ tidak tahulah jika gambar ini bagus dipandangan anda semua. Kalau ada yang berminat silalah salin ..

Bahan-bahan:
Ayam dipotong kecil & digoreng dengan serbuk kunyit serta sedikit tepung gandum (ikut berapa banyak isi ayam yang anda inginkan)

1 biji lada benggala (dipotong dadu)

1 biji bawang holand (dihiris memanjang)

1 ulas bawang putih (dicincang halus)

Nenas (WMJ guna yang dalam tin sahaja)



Cara memasak:
1. Panaskan kuali & tuangkan sedikit minyak sayuran (minyak apa-apapun boleh)

2. Tumiskan bawang putih & bawang holland sehingga layu.

3. Masukkan ayam, nenas dan lada benggala

4. Tuangkan sedikit air, gula, garam & bahan perasa (jika mahu).

5. Gaulkan sama rata dan biarkan ia sedikit kering.


Itu sahaja.. senang dan mudahkan. bagi anda yang pening kepala dan tidak tahu menu apa nak dimasak bolehlah gunakan resepi ini untuk tambahan lauk atau nak sediakan menu ini sahaja pun sudah memadai. Sedap dimakan dengan nasi kosong yang menggunakan beras wangi.




6 comments: