Translate

Thursday, October 23, 2014

Sotong Kecil Kering Dari Sabah


Siapa kenal nama sotong di atas? (WMJ saya pendekkan jadi MJ je ye). MJ sebenarnya taktau jenis sotong ni sotong apa, tapi MJ panggil sotong kecil kering sahaja. MJ beli sotong ni di pasar philipine di Kota Kinabalu Sabah haritu (maaf MJ tak sempat lagi nak tulis artikel ke sana). Sotong ni harganya RM35 sekilo. MJ pun tak pernah beli, so MJ pun belilah nak merasa macam mana.



Hariini MJ cuba masak sambal menggunakan sotong ini. Pastikan masak tak perlu letak garam ye, sebab sotong ni dah masin. Sebelum masak sotong ni, MJ rendamkan sekejap.



Lauk yang kedua adalah labu masak lemak sotong. MJ sahaja letakkan sotong ni dalam labu ni, nak try test kononnya. Oklah, rasa lemak-lemak sotong tu ada. sesiapa nak cuba, bolehlah beli sotong kering ini ye, kalau nak guna sotong kering yang lain pun ok. Cuma sotong ni yang bestnya ade telur kat dalam katanya. MJ telan jelah cuma bab yang bahagian hitam (macam ink) tu yang MJ tak makan. Ok, selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment